5.2.2013

Välillä edes tieteenfilosofia ei saa nukahtamaan


Pientä päivitystä hakujuttuihin :) Jos olet uusi lukija, niin "ulkomaille" tunnisteesta löytyy infoa. 
Noniin. 
TOEFL testi suoritettu viime kuussa - oli haastavampi, kun ajattelin. Sain erinomaiset pisteet luetunymmärtämisestä ja kuuntelemisesta, mikä kattoikin suurimman osan testiä, mutta jäi kyllä harmittamaan, että kusin puhumisosion. Mun englanti on todella hyvää, mutta hämäännyin liikaa siitä, että olin salin ensimmäinen joka puhua posotti vapaata tekstiä itsekseen....no, pisteet on varmaan yhteensä ihan riittävän hyvät. Edelleen mä oon onnellinen siitä, että mun elämä ja ura ei riipu tästä hausta. Koko ajan vahvistuu se, että joo, tätä mä tosissaan haluan, mutta jos ei tärppää niin kaikki on silti tosi hyvin! Lähinnä kyse on nyt siitä, että mä jäisin harmittelemaan sitä, etten kokeillut. 

Suomen pääsykoekirjat posotettu kertaalleen läpi - naureskelen lukiessa, sillä sisältö on NIIIIIIIN tuhannentuttua. Se on ihan hyvä homma, mutta se ei riitä. Psykka on varmaan Suomen vaikein päästä sisään, ja koe on tehty sellaiseksi, että kirjat pitää oikeasti osata ulkoa. Ei se mahdotonta ole, mutta todella haastavaa. Mutta haasteet onkin mun juttu ;) Oon tunnetusti vähän masokisti. Lukeminen on kuitenkin ihan hauskaa, kun motivaatiota riittää. 

Muutamia päätöksiä on tehty hakemisen suhteen muutenkin - en esim. hakenutkaan pohjoismaihin opiskelemaan. Se ei vaan tuntunut luontevalta. Okei, tämä ei ole ehkä paras mahdollinen perustelu, mutta silti. Näillä mennään, Suomi ja Hollanti. Salaa haluaisin tietenkin Yaleen :D MUTTA miljardin euron lukukausimaksut ja kaukainen sijainti kaikkiin rakkaisiin nähden ei kiehdo. Tulevaisuus voi kuitenkin tuoda vaikka mitä jännää ja haaveet tuppaa toteutumaan. Jos tämä jenkkiivyleaguesalahaave jää pyörimään frontaalilohkoon vielä vuosiksi eteenpäin, niin pitää miettiä uudelleen. Noin kauas lähtisin kuitenkin mieluummin puolison kanssa. 

 Seuraavaksi olisi vuorossa kaikkien asiakirjojen toimittaminen Leideniin. Mä en ole vielä saanut suosituskirjeitä...muut dokumentit onkin valmiina. Vinkiksi siis kaikille ulkomaahakijoilla tulevaisuudessa: VARMISTAKAA SUPERAJOISSA NE SUOSITTELIJAT!!! Ja hiillostakaa heitä aikataulujen kanssa!



Onko täällä lukijoina tämän kevään hakijoita? Minne haet, miten rytmität lukemisen muuhun elämään, oletko valmennuskurssilla, oletko opiskellut jo jonkun toisen tutkinnon....kerrokerro!!

ps. kuvat eräältä männäyöltä, kun nukuin vain 45min

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi on blogin pitämisen suola, kiitos!